Posts

Posts uit oktober, 2011 tonen

3 turbotips om efficiënter te werken

3 turbotips om efficiënter te werken Iedere medewerker heeft door de jaren heen zijn eigen handige tips verzameld of ontwikkeld. Laat uw medewerkers hun turbotips delen met elkaar. Zo kunt u elkaar eenvoudig helpen om efficiënter en leuker te werken. Doortypen. Als u typt, hebt u de neiging om tikfoutjes direct te verbeteren Stop daarmee, het haalt u uit uw concentratie. Typ gewoon door en negeer de fouten. Maak de hele tekst af en verbeter alle fouten in een keer. Dat bespaart 23 procent schrijftijd en uw teksten ‘lopen’ veel beter. Weiger te wachten. Wachten wekt ergernis op, tenzij u erop voorbereid bent. Neem bijvoorbeeld altijd een lijstje mee van dingen waarover u rustig moet nadenken. Hebt u een smartphone, dan leest u de webpagina’s die u via Instapaper hebt opgeslagen. Zorg dat u iets te doen hebt als u moet wachten. Zo besteedt u de tijd nuttig en dat scheelt een hoop ergernis. De afschaffingsvergadering. Beleg elk kwartaal een speciale teamvergadering waarin u samen

Efficiënt reageren op een boze klant

Efficiënt reageren op een boze klant Een ontevreden klant is niet altijd een verloren klant. Met een beetje psychologie kunt u zijn toorn verzachten en uw merkimago intact houden. Neem de temperatuur op. Een heetgebakerde klant wil onmiddellijk een oplossing. Als dat niet haalbaar is, laat u hem best helemaal uitrazen door een neutrale houding aan te nemen. Wanneer hij uitgepraat is, kunt u rustig de mogelijkheden op een rijtje zetten. Een onderkoelde klant daarentegen verwacht dat u eerlijk bent en zich engageert. Wie hebt u tegenover u? Een ‘onderhandelaar’ vraagt meteen een financiële vergoeding. Als alle eerdere klachten netjes gecatalogeerd zijn, kunt u snel zien of die eis gegrond is. Een ‘slachtoffer’ wil vooral dat zijn klacht erkend wordt en rekent op empathie. De ‘kwaliteitscontroleur’ wil dat u rekening houdt met zijn opmerkingen en waardeert het als hij wordt betrokken bij een interne verbetering. Maak deze fout geen tweede keer . Nadat u de fout hebt rechtgezet, hou

Performantere team leden in 5 stappen

Performantere teamleden in 5 stappen Hebt u een goed team? Mooi zo. Maar het kan beter. Leg de sterke en zwakke punten van elk teamlid vast en bespreek samen hoe u de ontbrekende kennis en kunde opvangt. 1. Creëer duidelijkheid. Elke medewerker heeft recht op duidelijkheid over wat u van hem of haar verwacht. Creëert u duidelijkheid als leidinggevende? Doe de test. Geef uw medewerkers een blanco blad papier en vraag hen zo concreet mogelijk te noteren wat u van hen verwacht. Zo ziet u onmiddellijk waar u in duidelijkheid moet bijsturen. 2. Traceer de leerbehoeften. Bepaal daarna wat uw medewerkers moeten kennen en kunnen om resultaat te halen. Waar zitten hun tekorten en groeimogelijkheden? Bekijk samen hoe u hun talent nog kunt versterken en hoe u ontbrekende kennis en kunde opvangt. Leg dat neer in een persoonlijk opleidingsplan. 3. Begeleid uw medewerkers. Begeleid en coach de medewerker in het leerproces. Geef ook regelmatig feedback. 4. Evalueer. Pas als alle vorige stappe

Een betere werkorganisatie in vier stappen

Een betere werkorganisatie in vier stappen Hebt u aan het einde van de werkdag een onbevredigd gevoel? Hebt u sommige taken niet kunnen afwerken, bent u vaak afgeleid of lijken anderen uw agenda te bepalen? Vier tips om de controle terug te krijgen. Schep orde in uw slagveld. Ligt uw bureau er regelmatig als een slagveld bij? Hoe meer er op uw bureau ligt, hoe meer kans dat u wordt afgeleid tijdens uw werk: ‘Oh ja, dat ook nog’ of ‘Dat leg ik hier om het zeker niet te vergeten’. TIP: Gooi al uw Post-its en losse briefjes weg en gebruik één notaboekje. Dat boekje wordt dan de enige ‘voordeur’ in uw werksysteem. Geen stress meer: u weet dat alles wat u niet mag vergeten in dat ene boekje staat. Plan van achter naar voren. Plant u ook uw agenda vol van maandag tot vrijdag? Om dan op te merken dat u vrijdag niet alles klaar heeft gekregen? TIP: Begin uw planning op vrijdagmiddag en werk zo naar voren. Zo vermijdt u dat u vrijdag allerlei zaken snel moet afwerken of gestrest het wee

4 toetsstenen voor elke communicatie

4 toetsstenen voor elke communicatie In elke communicatie (presentatie, vergadering, evaluatie, e-mail...) is het belangrijkste doel dat de boodschap goed overkomt. Toets uw communicatie telkens weer op deze vier voorwaarden. Begrip. Weet u zeker dat uw boodschap wordt begrepen? Kan de ontvanger de boodschap reproduceren? Houd het eenvoudig en zorg voor een duidelijke, scherpe boodschap. Herhaling helpt: zeg eerst wat u gaat vertellen, dan vertelt u het en daarna zegt u wat u juist hebt verteld. Connectie. Als u de boodschap duidelijk verbindt met de toehoorders, komt ze beter aan en zal ze meer emoties oproepen. Als u op het gevoel speelt, kunt u gedragingen en handelingen beïnvloeden. Geloofwaardigheid. Het publiek moet geloof hechten aan wat er gezegd wordt, aan hoe het gezegd wordt en aan wie het zegt. Als uw toehoorder de boodschap helemaal begrijpt en zich er persoonlijk door aangesproken voelt, kan dat nog steeds een averechts effect hebben als hij deze bepaalde boodscha

Luistert iemand naar uw goede ideeën?

Luistert iemand naar uw goede ideeën? Een goed idee hebben, is geen garantie dat het ooit gebruikt zal worden. U moet anderen ervan overtuigen dat het werkt. Hoe doet u dat? Vertel een verhaal. Plaats uw idee in een sterk verhaal. Veel mensen nemen weliswaar beslissingen op basis van hun ratio, maar ze gebruiken evenzeer hun emotie en intuïtie. Spreek met de juiste mensen. Wie zijn de beslissers? Vraag hun feedback en luister goed naar hun reactie. Zo kunt u later tonen dat u rekening met hen hebt gehouden. Maak het relevant. Verbind uw ideeën met de prioriteiten van de mensen die uw idee moeten gebruiken. Bedenk wat de motivatie en doelstellingen zijn van de beslissers. Zoek ondersteuning. Hoe meer mensen voor uw idee te vinden zijn, hoe moeilijker het is om het te verwerpen. Deel het in stukjes. Snijd uw argument in hapklare brokken. Zo kunnen anderen in hun eigen tempo de informatie verwerken. Als u te veel ineens wilt, zullen ze uw idee verwerpen uit verwarring. Doe

7 manieren om grenzen aan te geven

7 manieren om grenzen aan te geven Hoe zeg je nee zonder vijanden te maken? Hoe wijs je een klus af zonder dat het werkweigering lijkt? Met deze doortastende tips kunt u assertiviteit onder de knie krijgen. Sesam, open u. Met openheid en spontaniteit neemt u meer ruimte in en zo laat u zich niet wegdrukken. Sorry. We zeggen te vaak sorry terwijl we niets verkeerd hebben gedaan. Dat komt vaak voort uit de universele behoefte om lief en aardig gevonden te worden. Wees onafhankelijk van het oordeel van een ander en zeg alleen sorry als het nodig is. Smoesjes. U hebt het recht om nee te zeggen zonder dat u alles moet uitleggen. Als u een afspraak moet afzeggen, zeg dan eerlijk: ik heb een andere belangrijke afspraak. Punt. G-plek. Hanteer de 4 g’s als u iemand aanspreekt op zijn gedrag: gedrag, gevoel, gevolg en gewenst. Beschrijf iemands gedrag, geef aan wat uw gevoel is en confronteer hem met het gevolg. Vertel tot slot wat gewenst is. Gebaren. Staan is beter dan zitten, t

Neem het gedrag van uw klant over

Neem het gedrag van uw klant over U maakt meer kans om uw klant te overtuigen als u zijn manier van communiceren nabootst (toon, ritme, snelheid…). Maar het is geen sinecure om constant iemands gedrag te observeren terwijl u probeert iets te verkopen. Neem daarom enkele minuten de tijd om hem in te delen in een van deze types. Bij elk type hoort een bepaald gedrag dat u moet spiegelen. De processor. Communicatie is niet zijn sterkste punt. Hij heeft een natuurlijke reserve en vertrouwt vaak alleen op zijn eigen ervaring. Deze klant wil uw technische betrouwbaarheid voelen voordat hij zijn goedkeuring geeft. Hij houdt van stappenplannen en precieze argumenten. Beperk uw gebaren en toon niet te veel expressiviteit in uw gezicht. Spreek langzaam en zacht. De bevelhebber. Hij is ongeduldig en snel, hij leeft in de actie. Omdat hij zo direct is, vinden veel mensen hem koud. Deze klant wil graag dat hij twee mogelijke oplossingen krijgt, en een korte uitleg over de voordelen van elk. S